Gemeente Druten werkt aan het verbeteren van de dienstverlening
11 december 2024
Om de dienstverlening te verbeteren, nog dichterbij te brengen en nog professioneler te zijn, hebben we de Agenda 'Dienstverlening Dichtbij’. Een belangrijk onderdeel daarvan is meten van de ervaringen van inwoners en ondernemers. Dat doen we om de 2 jaar. Dit jaar is dit onderzoek weer uitgevoerd. Dit gebeurde via de landelijke meting ‘Waar staat je gemeente?’. Inwoners geven een 6,7 voor de totale dienstverlening van de gemeente. Ondernemers een 6,6. Deze cijfers liggen in lijn met het landelijke gemiddelde.
We scoorden goed op dienstverlening aan inwoners die de afgelopen 12 maanden met ons contact hebben gehad. Dit is hoger dan de score voor inwoners zonder contact. Op de vraag of inwoners het goede hebben gekregen scoorden we 13% hoger dan het landelijke gemiddeld. Op de vraag of inwoners goed geïnformeerd werden over hun (aan)vraag scoorden we 12% hoger. En of de afhandelingsduur goed was 7% hoger. Ook de tevredenheid over sport- en gezondheidsvoorzieningen is hoog.
Toch zijn er ook punten om op te letten. We scoren namelijk lager dan eerdere jaren en vergelijkbare gemeenten op de thema's participatie, woon- en leefomgeving, communicatie en voorlichting. Dat is ook zo bij de ondernemers, behalve op het thema participatie. Bij ondernemers is participatie licht gestegen met 2%.
Resultaten van het onderzoek
Hieronder vindt u de resultaten van de inwoners- en ondernemerspeiling.
Inwoners | Druten 2024 | Nederland 2023 |
Waarderingscijfer algemene dienstverlening | 6,7 | 6,7 |
Waarderingscijfer communicatie en voorlichting | 6,2 | 6,4 |
Waarderingscijfer digitale dienstverlening | 6,9 | 6,9 |
Waarderingscijfer participatie | 6,0 | 6,1 |
Ondernemers | Druten 2024 | Nederland 2021 | |
Waarderingscijfer algemene dienstverlening | 6,6 | 6,8 | |
Waarderingscijfer communicatie en voorlichting | 6,2 | 5,8 | |
Waarderingscijfer digitale dienstverlening | 6,6 | 6,2 | |
Waarderingscijfer professionaliteit | 6,6 | 6,1 |
Ruimte voor verbetering
Elke twee jaar vragen we aan inwoners en ondernemers wat zij van onze dienstverlening vinden. Na de vorige peiling hebben we gewerkt aan verschillende verbeterpunten, zoals het digitaal maken van formulieren. En het toevoegen van een chatbot op de website. Met deze chatbot kunnen inwoners en ondernemers 24/7 vragen stellen.
Plannen maken
Door actiepunten op te pakken, gaan we de dienstverlening verder verbeteren. “Wat nu al mogelijk is, pakken we op. Voor andere punten doen we nog onderzoek om te bepalen wat nodig is.We vragen onze gemeenteraad ook nog om mee te denken. De actiepunten die meer tijd, inzet en investering vragen, nemen we mee in de nieuwe Agenda Dienstverlening van 2025”, vertelt burgemeester Sengers.
Aan de slag met actiepunten
We gaan aan de slag om de informatie op de website te verbeteren. Dit betekent dat we verder gaan met het digitaal maken van formulieren, een chatbot en een live-chat. Ook gaan we meer doen met feedback van klanten. Na elk contact willen we onze inwoners en ondernemers direct vragen wat ze van onze dienstverlening vinden. Dit geeft betere informatie dan de peiling die we om de 2 jaar doen. Deze aanpak komt in de nieuwe Agenda Dienstverlening van 2025.
Ook kunnen inwoners steeds meer gebruik maken van een digitaal participatieplatform, dat sinds oktober 2024 actief is. Zo maken we het makkelijker voor inwoners om mee te denken en hun stem te laten horen.