Evenement organiseren
Een evenement is een gebeurtenis die voor het publiek toegankelijk is. Bijvoorbeeld een braderie, festival of optocht. Wilt u een evenement organiseren? Vraag dan een evenementenvergunning aan. Wilt u een klein evenement organiseren? Bijvoorbeeld een straatfeest of buurtbarbecue? Dan is het maken van een melding voldoende. Organiseert u een privéfeest? Dan hoeft u geen melding te maken of vergunning aan te vragen. Het is wel verstandig om de buren te informeren.
Hoe werkt het?
Via onderstaande knop kunt u controleren of het maken van een melding voldoende is. Heeft u een vergunning nodig? Dan kunt u na het invullen van het formulier meteen een vergunning aanvragen. Is een melding voldoende? Dan ontvangt u een link naar het formulier voor de melding.
Wat moet u doen?
- Vraagt u de vergunning 12 weken voor de start van het evenement aan? Dan nemen wij de aanvraag in behandeling.
- Doet u een melding? Graag ontvangen wij deze 4 weken voor de start van het evenement. De voorwaarden van een klein evenement zijn te vinden in het formulier 'melden kleine evenementen'
Wij hebben de tijd nodig om de risico’s te onderzoeken. En misschien moeten we een verkeersbesluit nemen. Wij vragen adviezen op bij de Brandweer, Politie en de GHOR.
Schriftelijk aanvragen
U kunt ook schriftelijk een aanvraag indienen door gebruik te maken van een van de onderstaande formulieren.
- Aanvraagformulier evenementenvergunning (PDF, 503.5 kB)
- Meldingsformulier evenementen met doorlopende vergunning (PDF, 206.8 kB)
- Meldingsformulier kleine evenementen (PDF, 123.4 kB)
- Format veiligheidsplan (PDF, 291.8 kB)
- Format verkeersplan (PDF, 86.6 kB)
Wat kost het?
Omschrijving | Prijs |
---|---|
Categorie 0 (meldingsplichtig evenement) | € 0,00 |
Categorie A (regulier evenement) | € 163,85 |
Categorie B (aandacht evenement) | € 601,45 |
Categorie C (risico evenement) | € 765,80 |
Vraagt u als organisatie een vergunning voor het houden van niet-commerciële activiteiten? Dan hoeft u niks te betalen.
Om welke organisatie gaat het?
- Die geen winst wil maken.
- Activiteiten organiseert die van maatschappelijke, sociale, liefdadige, godsdienstige of culturele aard. Of die voor het welzijn van onze inwoners in het algemeen nuttig, gewenst of nodig zijn.
- Vrijwilligers organiseren de meeste activiteiten.
Organiseert u een evenement wat geclassificeerd is in categorie C (risico-evenement)? Dan moet u wel betalen.
Voorschriften evenement
Krijgt u de vergunning? Dan nemen wij daarin voorschriften op. Wat mag wel en wat mag niet. De veiligheidsvoorschriften voor kleine evenementen staan in de 'Nadere regels kleine evenementen (Deze link gaat naar een externe website)'.
Voorschriften brandveiligheid
Plaatst u van een tent? Dan moet u zich houden aan de voorschriften uit het 'Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (Deze link gaat naar een externe website)' en de 'Regeling brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (Deze link gaat naar een externe website)' op de website Overheid.nl (Deze link gaat naar een externe website).
De voorwaarden voor de tekeningen
Onderstaande tekening moet u altijd aanleveren als onderdeel van dit aanvraagformulier.
Een op schaal (1:1000) gemaakte situatietekening van de locatie waarop het evenement plaatsvindt, met daarop (indien van toepassing):
- de locatie waar diverse activiteiten plaatsvinden (bijvoorbeeld bij volksfeesten met diverse activiteiten);
- de locatie van de tent(en), tribunes en podia;
- de calamiteitenroute, aanrijroutes, de omgeving zoals (afgesloten) wegen, eenrichtingsverkeer, sloten, brandkranen, hekwerken, vrij te houden opstelplaats taxi’s, parkeerterrein, doorsteekpunten in geval van routes voor hulpdiensten en overnamepunten voor hulpdiensten;
- locatie(s) van: aggregaten, lichtmasten en/of openbare verlichting, vluchtwegaanduiding, (nood)uitgang(en) van afgesloten terrein, heaters, brandstofopslag, opslag gevaarlijke stoffen met een gezamelijke hoeveelheid van meer dan 100 kilogram of liter, bak- en braadinrichtingen, voertuigen, kramen, attracties, EHBO-posten, sanitaire voorzieningen;
- noordpijl;
Knelpunten: wegen smaller dan 3,5 meter of een onderdoorgang lager dan 4,2 meter zijn niet toegankelijk voor hulpverleningsvoertuigen.
Bij evenementen waarbij tijdelijke bouwwerken worden geplaatst waarbij er meer dan 150 personen gelijktijdig verblijven (buiten evenement)
Een tekening op schaal (1:100 of 1:200) conform onderstaande criteria.
- brand- en rookwerende scheidingsconstructies;
- te plaatse inventaris zoals stoelen, banken, tafels, statafels, tribunes, podiums, FOH (Front of House), afscheidingen (hekken en/of stage barriers), toiletten, garderobe, kassa, tappunten incl. bierboom;
- aantal en maatgeving van hierboven. genoemde inventaris in de tekening of legenda noteren;
- maatgeving van tijdelijk bouwwerk aangeven;
- blusmiddelen met daarbij aangegeven type en gewicht/hoeveelheid van de blusstof;
- draairichting en openingshoek (90º–180º) van deuren van de nooduitgangen;
- aangeven op welke wijze deuren van nooduitgangen geopend kunnen worden bv. panieksluiting(P), draaiknop(K), schuif(S) of hendel(H); (een afgesloten deur in vluchtwegen is niet toegestaan);
- vrije doorgangsbreedte van de (nood)uitgangen in cm;
- vluchtwegaanduiding / transparantverlichtingsarmaturen;
- vrije doorgangsbreedte van gangpaden en vluchtwegen in cm;
- noodverlichting per ruimte;
- constructietekeningen;
- maximale aantal toe te laten personen per ruimte;
- de brandweeringang (houdt hierbij rekening met de hulpdienstroutes).
- Bij verschillende opstellingen van het inventaris, dient u per opstelling een aparte tekening in te dienen;
Bij evenementen in een bouwwerk (bijvoorbeeld een sporthal) dient u onderstaande documenten aan te leveren (binnen evenement)
Voor zover dit naar het oordeel van het bevoegd gezag nodig is om aannemelijk te maken dat het gebruik voldoet aan de bij of krachtens de wet gegeven voorschriften verstrekt de aanvrager een situatieschets met noordpijl met een schaal die niet kleiner is dan 1:1.000, en per bouwlaag een plattegrondtekening met een schaal die niet kleiner is dan 1:100 bij een gebouw met een brutovloeroppervlakte van minder dan 10.000 m² en niet kleiner dan 1:200 bij een grotere brutovloeroppervlakte.
Op de plattegrondtekening of een bijlage daarvan is aangegeven:
- schaalaanduiding;
- per bouwlaag:
- hoogte van de vloer boven het meetniveau;
- gebruiksoppervlakte;
- maximaal aantal personen;
- per ruimte:
- vloeroppervlakte;
- gebruiksbestemming;
- bij ruimten voor meer dan 25 personen, de hoogste bezetting van die ruimte;
- opstelling van inventaris en van inrichtingselementen als bedoeld in dit besluit;
- met aanduidingen van de plaats van, voor zover deze aanwezig zijn:
- brand- of rookwerende scheidingsconstructies;
- vluchtroutes;
- draairichting van deuren;
- zelfsluitende deuren als bedoeld in dit besluit;
- sluitwerk van deuren als bedoeld in artikel 6.25 en 7.12;
- vluchtroute-aanduidingen;
- noodverlichting;
- oriëntatieverlichting als bedoeld in artikel 6.5;
- brandmeldcentrale en brandmeldpaneel;
- brandslanghaspels;
- mobiele brandblusapparaten;
- droge blusleidingen;
- brandweeringang;
- sleutelkluis of -buis, en
- brandweerlift, en
- gegevens en bescheiden over de aard en de plaats van de brandveiligheidsinstallaties
De aanduidingen zijn conform NEN 1413 voor zover deze norm daarin voorziet.
Vragen?
Bij vragen helpen de medewerkers van Team APV u graag verder. Zij zijn telefonisch te bereiken via 088 432 79 88.
U kunt hen het beste bereiken:
- maandag tot en met donderdag tussen 10.00 en 12.00 uur en tussen 14.00 en 16.00 uur.
- vrijdagochtend tussen 10.00 en 12.00 uur.
U kunt natuurlijk altijd een e-mail sturen naar apv@druten.nl.